Egyszerű bejelentés és Építési engedély NÉLKÜL?

Itt, a Blogomon, nem olvashatod szerelmi horoszkópod, nem adok öltözködésedhez aktuális divattippet, és ma sem küldök ingyenes rúzsmintát! Inkább a Ház, a Lakás, az Otthon témakörébe invitállak…, tarts velem!

Módosított szabályok

Az építésre vonatkozó szabályok folyamatosan változnak. Hol engedékenyebben, hol szigorúbban módosulnak, hol a Lakosság visszajelzései, a valós/életszerű helyzetek megoldására való törekvés mentén „finomodnak”.

Már utaltam rá korábbi bejegyzésemben, idén januárban is történtek változások.

Lakóépületekkel kapcsolatosan a legnépszerűbb téma a rengeteg olvasói megkeresésnek, melyek a Bejelentés/ Építési engedély nélkül megvalósíthatóságot feszegetik leginkább.

Az építési engedély nélkül végezhető tevékenységeknél újabb lehetőség adódott bővítés kapcsán, 2022. január 11. óta a
A 312/2012 (XI.8.) Kormányrendelet 1. számú melléklete szerint meglévő építmény hasznos alapterületet nem növelő bővítése, kivéve a lapostetős épület magastetővel történő bővítését – nem építési engedély-köteles tevékenység.

Példákat is hozok, hogy értsd!

Meglévő lakóépületed rendelkezik tornáccal , úgy döntesz, a pillérek/oszlopok közét befalazod, nyílászárót építesz be. Ezzel ugye bővíted a lakóépületed belső terét, hisz ami eddig kültér volt, ezzel beltérré válik. A tervezett változás így nem építési engedély-köteles tevékenység.

Tornác? Mi is az? Itt olvashatod:

Fontos kifejezések az idézett Km. rendeletből, értelmezésüket az OTÉK segíti:

  • Hasznos alapterület: a nettó alapterületnek azon része, amelyen a belmagasság legalább 1,90 m.
  • Nettó alapterület: helyiség vagy épületszerkezettel részben vagy egészben közrefogott tér vízszintes vetületben számított területe.

A Km. rendelet kivételének értelmezése is egyértelmű: Lapostetőből magastető létesül. Itt akkor építési engedélyezési eljárást szükséges lefolytatni?

Igen! Vagy, nem? Lakóépületek esetében a 155/2016. (VI. 13.) Korm. rendelet útmutatását kell figyelembe venni, miszerint:

„meglévő lakóépület 300 négyzetméter összes hasznos alapterületet meg nem haladó méretűre bővítése” – Egyszerű Bejelentéssel valósítható meg.

Tehát attól, hogy egy rendelkezés „elenged” egy kérdéskört, egy másik „szorosabbra” fog…

Tanulság?

Tájékozódnod kell, mielőtt bármilyen kivitelezésbe kezdesz, hisz az adott Településen, ahol a változást realizálni kívánod létezhet ezen előírásokon túlmutató helyi építési szabály, mely a Településkép védelmében – helyi érdekek alapján – képződött! 😉

127 hozzászólásto Egyszerű bejelentés és Építési engedély NÉLKÜL?

  1. Karap János szerint:

    Nem tudom értelmezni és segítséget kérek a következőre.
    620 m2 telken üdülő övezetben 35m2 alapterületű 2 szintes üdülöt építenék.Kell e ehhez építési engedély?
    Köszönettel

    • a Térképző szerint:

      Üdvözlöm János!
      Igen, építési engedélyezési tervvel tud építési engedélyt kérni!
      Üdvözlettel:
      a Térképző

    • Agocs Tamás szerint:

      Tisztelt Uram!
      Van egy telkem amin fizikailag nincs épület. A földhivatali rajzon szerepel egy épület. Ezt milyen módon epithetem vissza, illetve nagyobbat epithetek?
      Mit javasol?
      Köszönöm szépen
      Tamas

      • a Térképző szerint:

        Kedves Tamás!
        A feltett kérdéskörben túl sok ismeretlen tényező szerepel… Belterület? Külterület? Milyen építési övezetben fekszik a telek? Milyen módon szűnt meg létezni a felépítmény? Mikor?
        Új építmény elviekben létesülhet településképi bejelentéssel, építési engedéllyel, egyszerű bejelentéssel… építési engedély nélkül…
        Üdvözlettel:
        a Térképző (aki nőnemű = Szabó Ibolya)

  2. Katona Kinga szerint:

    Kedves Térképző! Tetőtér beépítés tehát az új, idei módosítás értelmében engedélyköteles? Köszönettel,
    Katona Kinga

    • a Térképző szerint:

      Kedves Kinga!
      Meglévő lakóépület ( 300 négyzetméter összes hasznos alapterületet meg nem haladó méretűre) történő bővítése esetén Egyszerű Bejelentéssel valósulhat meg a tetőtér beépítése.
      Üdvözlettel:
      a Térképző

      • Tóth Katalin szerint:

        Jó napot kívánok!
        1.Van egy 1960 ban épült ház, melybe belépni egy „teraszon” keresztül lehet.
        A terasz betonalapja nem magasabb 1m-nel, és kb.6m2 alapterületű. Teteje a házhoz illetszett cső, hullámpala.
        Ez nem szerepel a terkepszelvenyen. Ez gond? Kell valamit pótolni?
        2.Most feljújítanank (alap megerősites, lapozas,hullampala csere) Milyen hivatalos kötelezettségei vannak?

        • a Térképző szerint:

          Kedves Katalin!
          1/
          Gondolom, a teraszfedés alátámasztott, azaz vannak fém oszlopai is… így beleszámít a beépítettség mértékébe. Ha ez így van, akkor a
          Földhivatalnál Földmérő segítségével lehet(ne) pótolni, hogy a földhivatali térképmásolatra rákerüljön… Azonban ehhez kellene Hatósági Bizonyítvány is, mely igazolja a teraszfedés létjogosultságát!
          2/
          Hullámpala veszélyes hulladék, megfelelő kezeléséről gondoskodniuk kell, utóbb is igazolható formában!
          Érdemes a település Helyi Rendeletei között megnézni, hogy nem érinti-e a Településképi bejelentésre vonatkozó előírásokat a tervezett anyaghasználat és a megjelenés.
          Üdvözlettel:
          a Térképző

  3. Tóth Attila szerint:

    Kedves Térképző!

    3 raktárkonténerből (egyenként 30m2) tervezett családiházhoz milyen engedélyekre van szükségem van-e szükségem engedélyre?

    • a Térképző szerint:

      Kedves Attila!
      Lakóépület létesítése jelenleg Egyszerű Bejelentéssel valósítható meg.
      Ami, csupán elnevezésében „egyszerű”, hisz minimum négy szakág (építészet, tartószerkezet, épületgépészet, épületvillamosság) terveinek feltöltését jelenti az ÉTDR felületre. 😉
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  4. ZsirmonZsolt szerint:

    Üdv! Van egy kb.35 nm-s zártkerti ingatlan, amihez szeretnék egy 6*4m-szobat, és egy 3*6m (nem fedett) teraszt hozzá építeni. Ehhez kell engedély,vagy sem? Ha a hozzáépésnél a tető gerin magasság 4m-4,5m akkor mi a helyzet?
    A válszt előre is köszönöm!

    • a Térképző szerint:

      Kedves Zsolt!
      A terület beépítési mutatói szerint kell értelmezni a hozzáépítés lehetőségét. Ennek mértékét a Helyi Építési Szabályzatban találja meg, a beépítettség %-ban kifejezett értékén.
      Vagyis, a telekingatlan területének csupán bizonyos százalékában (általában 3; 10 %) lehetséges építkezni. Építési engedély kérelemmel. Az építmény lehetséges magasságát szintén a település HÉSZ-e határozza meg.
      Üdvözlettel:
      a Térképző

    • Balázs szerint:

      Kedves Térképező.

      Adott egy családi ház, a bejárathoz csináltunk egy 3,4m x 3,4m es teraszt, tetőcserekor pedig ki szeretnénk nyujtaní felé a tetőt?
      Ehez kell engedély vagy tervrajz?
      2 oldalról nyitott marad a terasz.

      • a Térképző szerint:

        Kedves Balázs!
        Mai blogom választ ad kérdésére!
        Üdvözlettel:
        a Térképző, aki építészként elsősorban (építészeti) t e r e k e t képez, így tevékenységének nincs sok köze a térkép-hez! 😉

  5. Erik szerint:

    Üdvözlöm!
    Van egy 139nm-es telken elhelyezkedő 51nm-es ingatlan.
    Szeretném 5-6nm-el bővíteni, ehhez kell bármilyen engedély??

    • a Térképző szerint:

      Kedves Erik!
      Ha a földhivatali nyilvántartás szerint a felépítmény: lakóház, akkor a bővítése Egyszerű Bejelentéssel történhet.
      Ha a felépítmény üdülő, hétvégiház, gazdasági épület…stb…, akkor Építési Engedélykérelemmel kell élnie.
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  6. Erik szerint:

    Üdvözlöm
    Van egy 139nm-es telken elhelyezkedő 51nm-es ingatlan.
    Szeretném 5-6nm-el bővíteni udvaron belül,egy falat kellene 1.5 méterrel a mostani helyétől újra felhúzni, ehhez kell bármilyen engedély??

    • a Térképző szerint:

      Kedves Erik!
      Ha a földhivatali nyilvántartás (Tulajdoni lap) szerint az ingatlanon lévő építmény: lakóház, akkor a bővítése Egyszerű Bejelentéssel történhet.
      Ha a felépítmény üdülő, hétvégi-ház, gazdasági épület…stb…, akkor Építési Engedélykérelemmel kell élnie.
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  7. Terézia szerint:

    Tisztelt Térképző!
    Mezőgazdasági besorolásu területen szeretnék gazdasági épületet építeni nem szilárd alapozással,hanem mindössze beton tuskókra elhelyezve.Kérdésem,hogy ezt megtehetem-e bejelentés nélkül?
    üdv.

    • a Térképző szerint:

      Kedves Terézia!
      Pontosabb információra lenne szükség a feltett kérdéssor megválaszolására.
      Általános esetben nem!, de az is elképzelhető, hogy településképi egyeztetés/bejelentés, főépítészeti megmérettetés/tervzsűri, illetve építési engedélyezési eljárásra is szükség lehet!
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  8. Oraveczné Szabó Gyöngyi szerint:

    Tetőcserét végeztünk egy hosszú paraszt házon és alap nélküli teraszt építetükn a házhoz. 20nm. Azt engedélyeztetnünk kell vagy mivel nincs alap így nem kell? Ezt a teraszt be akarnánk burkolni

    • a Térképző szerint:

      Kedves Gyöngyi!
      Ha az épített terasz fedett, azaz tető került rá akkor a beépítettség növekedett.
      Ha az érintkező terepszinttől a járófelülete magasabbra került, mint 1,0 m, szintén a beépítettség növekedett, az esetben is, ha fedetlen.
      Ha fedetlen, és a járófelülete a környező terepszinthez képest 1,0 m -t nem éri el, akkor csak a zöldfelületet csökkentette.
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  9. Zsuzsi szerint:

    Kedves terkepző!

    Bocs de nem tudom, hogy jól értelmezem e. Adott egy ház lapostetővel. Ha szeretnénk rá sátortetőt picit megemelve, és beépíteni két szobát, akkor kell engedély?

    • a Térképző szerint:

      Kedves Zsuzsi!
      A lakóház bővítésre kerül ez esetben, így Egyszerű Bejelentés-sel valósulhat meg a tervezett projekt.
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  10. Kinga szerint:

    Kedves Térképző!
    A házunkat bővítettük pár éve egy nappalival és egy 22m2 fedetlen terasszal , ami a terepszinttől több mint egy méter magas. Egyszerű bejelentéssel készült, megkaptuk a használatba vételi engedélyt is. Most szeretnénk erre a teraszra egy polikarbonát fedésű tetőt készíteni. Ebben az esetben a tető készítése engedély köteles?

    • a Térképző szerint:

      Kedves Kinga!
      Ha a terven is 1m-rel magasabban helyezkedett el a terasz, akkor a beépítettségbe is beleszámított.
      Ezt a tervdokumentációból leellenőrizhető.
      Ha erre fedés kerül, akkor az látványban és építmény- vagy épületmagasságban is jelentkezik. És az épület nettó alapterülete is nő, a térfogatával együtt. Általánosan a lakóházi térfogat-növekedés Egyszerű Bejelentéssel realizálható.
      De megkockáztatom, lehetséges Településképi bejelentéssel is, talán… Helyi Hatósággal próbálnék „egyezkedni”, ha a terasz eredetileg is beépített alapterülettel létesült.
      Üdvözlettel:
      a Térképző

      • Kinga szerint:

        Köszönöm!
        Van rá valami mód , hogy úgy készüljön el a tető amit nem kell bejelenteni? Pl ha nem ér a hàz a falához / nem oda van erősítve a szerkezet ,külön lábakon állna a tető?

        • a Térképző szerint:

          Kedves Kinga!
          Nem ismerem a helyi előírásokat, ezért javasoltam egyfajta „kiskaput”: Településképi bejelentést.
          Üdvözlettel:
          a Térképző

  11. Richàrd szerint:

    Kedves Térképző!
    A házhoz kapcsolódó teraszomra szeretnék egy vízálló ponyvával ellátott pergolát telepíteni . Amin a ponyvát távkapcsolóval lehet ki és behúzni.
    Ez így egyszerű bejelentés köteles?

    • a Térképző szerint:

      Kedves Richárd!
      A pergola ma már a beépítettségbe beleszámítandó.
      Elképzelhető, hogy elegendő Településképi bejelentést tenni…,Helyi Hatósággal próbálnék “egyezkedni” ez ügyben.
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  12. Gábor szerint:

    Kedves Térképező!

    Van egy „kivett lakóház,udvar” megnevezésű ingatlan ami cca. 12 m2 (réges rég egy órás műhely volt), szeretnék egy fedett/zárt teraszt hozzá építeni (6-9m2-t) ami terepszinttől 1 méter alatt lenne a járófelület, ezen formában a kell építési engedély/terveztetés?

    • a Térképző szerint:

      Kedves Gábor!
      A helyi építési szabályok, mint pl.az érintett település HÉSZ-e rendelkezik az egyes ingatlanok/építési övezetek beépítési mutatóinak milyenségéről/mértékéről.
      Ha az ingatlan funkciója lakóház/lakás? (12 m2?) és a HÉSZ szerint bővíthető, akkor Egyszerű Bejelentés, ha más a felépítmény funkciója: Építési engedélyezési eljárással bővíthető.
      Üdvözlettel:
      a Térképző, aki építészeti tereket tervez/alakít, így nem sok közöm van a térkép-hez! 🙂

      • Gábor szerint:

        Ez egy órás műhely volt anno még 60-as években épülhetett. Jelenleg nem funkcionál semminek sem. A térképen szerepel az épület, HÉSZ szerint bővíthető. Egyszerű Bejelentés esetén terveztetni kell? Vagy egyből mehet is a Fedett/zárt terasz építése a bejelentés után?

        Köszönettel:
        Gábor

        • a Térképző szerint:

          Kedves Gábor!
          Egyszerű Bejelentés csupán elnevezésében egyszerű, lakóépületek létesítésénél és/vagy bővítésénél kell alkalmazni.
          Elképzelhető, Településképi bejelentéssel is orvosolható a dolog…, vagy Építési engedélykérelemmel…
          A helyi Építéshatósággal szükséges egyezkednie!
          Mindhárom esetben tervek is szükségesek!
          Üdvözlettel:
          a Térképző

          • Oláh Edit szerint:

            Üdvözöl!!
            Van egy több,mint 30 éve megépített kisházunk(még nagyszüleimnek lett csinálva)ez egy különálló épület…hogyan tudnám engedélyeztetni?Előtte van egy 140 nm -es ház..illetve milyen költségekkel járhat? várom válaszát: Edit

          • a Térképző szerint:

            Kedves Edit!
            Ha bizonyítható, hogy 30 éve épült, akkor Hatósági Bizonyítványt kell kérni, melyben igazolják a korát és a funkcióját. (Jó esetben nem írják elő a Fennmaradási engedélyezési eljárás lefolytatását…)
            A Hatósági Bizonyítvány csatolásával, egy Földmérő tudja az építményt helyszíni mérést követően ú.n. változási vázrajzon feltüntetni, majd a Földhivatalnál az építmény létezését bejegyeztetni, térképre helyeztetni.
            Üdvözlettel:
            a Térképző

  13. Lakatosné Lázár Melinda szerint:

    Üdv, a lakás a térképkivonaton L alakú, be építettük az L alakot, csokra szeretnénk eladni, hol tudom intézni a térképeztetést és az engedélyeket?

    • a Térképző szerint:

      Üdvözlöm Melinda!
      Változási vázrajzot Geodétával, azaz Földmérővel kell elkészíttetnie, az után, ha az L-alak „beépítése” (feltételezem a CSOK kapcán, hogy lakóépületről van szó!), vagyis, a lakóépület bővítése a jelenleg érvényes országos és helyi építési előírások szerint, ú.n. Egyszerű Bejelentéssel valósult meg! Ha így történt, a helyi Építésfelügyelettől kell kérnie a Hatósági Bizonyítvány kiállítását.
      Üdvözlettel:
      a Térképző

      • Lakatosné Lázár Melinda szerint:

        Kedves Térképző!
        Sem engedély kérés ,sem egyszerű bejelentést nem tettünk. Gond lehet ez így?

  14. Lakatosné Lázár Melinda szerint:

    Az a gond , hogy nem jelentettem sehol!!

  15. Lakatosné Lázár Melinda szerint:

    Melyiket kell előbb elvégezni? A vázrajzot vagy a hatósági bizonyítványt?

    • a Térképző szerint:

      Kedves Melinda!
      Célszerű a Hatósági Bizonyítvány megszerzése előbb, mert ha valami gond van, akkor a Földmérő helyszíni munkája is duplázódik…
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  16. Viktor szerint:

    Üdv!
    Engem az érdekelne, ha adott egy lapostetős ház és ehelyett nyeregtetőt szeretnék (bővítés nem történne csak a tető formája változna) az is engedélyköteles?
    Köszönöm

    • a Térképző szerint:

      Üdvözlöm Viktor!
      Amennyiben a ház = lakóingatlan (földhivatali nyilvántartás szerint!) akkor a térfogata növekszik a magastető által, így ez bármilyen furcsa is: lakóépület bővítés, jelenleg ú.n. Egyszerű bejelentéssel létesülhet.
      Általános esetben, ha nem lakóépületről van szó, akkor Építési engedélyezési eljárást kell lefolytatni.
      Üdvözlettel:
      a Térképző

      • Viktor szerint:

        Üdv!
        Köszönöm a választ. Az övezeti besorolás kertvárosias lakóövezet, de az ingatlan nyilvántartás szerint hétvégi ház. Ez esetben is egyszerű bejelentés vonatkozik rá? Az ingatlan az elmúlt 10-20 évben valamikor bővítve is lett, ez nem lett akkoriban bejelentve, engedély nélkül történt. A tető cseréjéhez muszáj a fennmaradási engedély procedúráján végig mennem, hogy „legális” házon történjen a tetőcsere, vagy ha a tetőcserét bejelentem, akkor nem fogják számításba venni ezt? Bocsánat a bonyolult kérdésért és nagyon köszönöm a segítségét.

        • a Térképző szerint:

          Üdvözlöm Viktor!
          A hiteles tulajdoni lap a mérvadó az építmény típusa szempontjából.
          Mit is válaszoltam Önnek 2 nappal ezelőtt? Olvassa el újra! 🙁 pedig meg is köszönte az imént!
          Csupán javasolhatom, „legalizálja” a jelenlegi állapotot.
          Üdvözlettel:
          a Térképző

  17. István szerint:

    Kedves Térképző!

    Van a birtokomban egy 2000 nm-es külterületen lévő rét besorolású telek. Milyen jellegű és mekkora alapterületű építményt lehet elhelyezni/építeni rá? Ami hatóságilag nem támadható, nem állandó használatra.
    Köszönöm

    • a Térképző szerint:

      Kedves István!
      Valószínűleg semmilyen építmény nem létesíthető.
      De a település rendeleteit illetve a Helyi Építési Szabályzatot is érdemes áttanulmányozni!
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  18. Váradi Zoltán szerint:

    Kedves Térképző!

    1. Szeretnénk felújítani egy falusi házat. Semmit nem kívánunk változtatni a jelenlegi kinézetén, csak korszerűsítenénk (szigetelés, festés, tetőjavítás, ajtó, ablak csere, fűtés korszerűsítése). Jól értem, hogy ez beleesik az építési engedély nélkül végezhető építési tevékenységek körébe (1. és 2. pont)?

    2. Szeretnénk hozzá építeni egy 4m x 2,5m alapterületű 3m magas tárolót. Jól értem, hogy ez is beleesik az építési engedély nélkül végezhető építési tevékenységek körébe (8. pont)?

    3. Az udvarra szeretnénk egy lekövezett részt kialakítani, kemencével, pergolával. Jól értem, hogy ez is beleesik az építési engedély nélkül végezhető építési tevékenységek körébe (21. pont)?

    Köszönöm,

    • a Térképző szerint:

      Kedves Zoltán!
      1/ A felújítás mehet építési engedély nélkül. Elképzelhető , hogy Településképi Bejelentést mégis kell tenni, érdemes a Település helyi rendeletei között kutakodni!
      2/ Hozzáépítés általános esetben = Lakóépület bővítéssel valósul meg! Ez esetben Egyszerű Bejelentéssel valósulhat meg az új tároló építményrész. Ha az új tároló csakis a lakóépületen kívülről közelíthető meg, és a lakóépülettel történő csatlakozásánál is lesz önálló szerkezeti/teherhordó fala, építési engedéllyel létesíthető! Ha a beépítési mutatókba e növekmény belefér.
      3/A térkő nem építmény, engedély nélkül létesíthető. Zöldfelület % -os követelményértékét ellenőrizze!
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  19. Bartkóné Farkas Krisztina szerint:

    Kedved Térképező!
    Mi úgynevezett ” Kádár kocka” típusú ház tetőszerkezetét szeretnénk alacsony dőlésszögű nyeregtetőre cserélni. Ézt kell újra terveztetni és engedélyeztetni?
    Válaszát előre is köszönöm.

    • a Térképző szerint:

      Kedves Krisztina!
      Álláspontom szerint ez a munka, mivel épületszerkezeti beavatkozás és lakóépület kubatúrájában/homlokzati megjelenésében indukál változást, ezért ez Egyszerű Bejelentéssel intézhető.
      Azonban az Egyszerű Bejelentés csupán elnevezésében egyszerű… 🙁
      Javaslom az illetékes építéshatósággal is egyeztessen, lehetséges hogy Településképi Bejelentés is szükséges a homlokzati változás okán!
      Üdvözlettel:
      a T é r k é p z ő, aki építész, vagyis leginkább építészeti tereket alkot, így nincs sok köze a térképekhez!

  20. Zoltán szerint:

    Tisztelt Térképező!
    Az ingatlanon régóta meglévő, oldalkerten erősen leromlott állapotú 10nm2 kerti tárolót felújítottuk.A helyi építési szabályzat szerint szin stb. A tetőt is cseréltük, a betoncserép súlya miatt koszorút,a lejtés miatt 2 ill 3 sor téglát tettünk. Nem emeletet építettünk! Most azt mondták, hogy ezek miatt és, hogy változott a tető geometriája elveszett a szerzett jog, és bontás+140000 ft/nm2. Ezt nem értem, hogy miért. Minden magasságba beleférünk, nem újat építettünk. Az adót fizettük rá, minden hol fel van tüntetve az épület. Most mit lehet tenni?
    Előre is köszönöm válaszát!

    • a Térképző szerint:

      Tisztelt Zoltán!
      Hmm…kb. találgatok:
      Ha ez az építmény valóban az oldalkertben állt, akkor elvileg 10 éven túli léte okán állhatott ott, álláspontom szerint.
      Mivel a koszorú, no meg 2-3 sor téglafal az építmény kubatúráját növelte (építmény bővítés!) építési engedélyt kellett volna kérni a bővítésére…, az más tészta, hogy ezt elutasították volna,
      mert a mai szabályok szerint nem állhat építmény oldalkertben, így attól, hogy szerkezetileg hozzányúltak, az eredeti „megtűrt” állapotot Önök jelentősen megváltoztatták! Jelenleg az az általános gyakorlat, ha ilyen „szabálytalan” építményhez hozzányúlunk, azt szabályossá kell tennünk.
      Egyébként az „azt mondták”-nak írásos határozatban kell megjelennie, végrehajtási határidővel, és abban pontosan elmagyarázzák a valós indokot, esetleges fellebezési lehetőséget/megoldást!
      Üdvözlettel:
      a T é r k é p z ő, aki építész, vagyis leginkább építészeti tereket alkot, így nincs sok köze a térképekhez!

  21. Zoli szerint:

    Tisztelt Térképző!
    Kérem, ha tud adjon korrekt választ a következő kérdésre.
    Kerti locsolásra szolgáló kismélységű fúrt kútra már megvan a polgármesteri hivatal által kiállított fennmaradási engedély. Most ehhez a kúthoz egy kis kútaknát szeretnék építeni.
    Más odalakon úgy olvastam, hogy az ilyen akna építése nem engedélyköteles. Tehát jól értelmeztem, sem engedélyt kérni nem kell, sem bejelenteni nem kell a kis kútaknát?

    • a Térképző szerint:

      Tisztelt Zoli!
      Ebbe a kategóriába sorolnám: Telken belüli közmű-becsatlakozási és közműpótló műtárgy építése.
      Álláspontom szerint engedély/bejelentés nélkül létesíthető.
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  22. Simon Balázs szerint:

    Tisztelt Térképező,

    Fel kívánok újítani egy olyan faházat, amely szerepel a térképmásolaton hivatalosan, de az önkormányzatnak nem áll rendelkezésre semmilyen tervdokumentum a faházzal kapcsolatban.
    A hatóság megerősítette, hogy a meglévő épületet alapig lebonthatom és visszaépíthetem, azonban a tető magasságával van egy kis problémám. Azt szeretném megtudni, ha pl csak 20 centivel emelem meg a tetőt akkor hivatkozhatok a szigetelésre? Illetve ki és milyen alapon tudja bizonyítani ha ugyanaz az alakzatot, ugyanazokkal az arányokkal építem vissza csak 5%-kal magasabbra, tervek nélkül, hogy mi állt ott előtte? Utcakép nincs, az ortofotón csak a ház kontúrja látszik.

    Illetve ha eddig pontalapon állt akkor az alapját kicserélhetem betonalapra és annyival magasabb lehet a ház, mint a pontalap és a betonalap közötti különbség?

    Előre is köszönöm a segítségét,
    Simon Balázs

    • a Térképző szerint:

      Tisztelt Balázs!
      Felújítás nem egyenlő a bontással!
      Ha ezen építmény létrehozható építési engedély nélkül, azt gyanítom, hogy Ön nem emberi tartózkodásra szolgáló építményt kíván „felújítani”. Ez esetben mérete az építési tevékenység után sem haladja meg a 100 m3 térfogatot és 4,5 m gerincmagasságot!
      A „Hatóság megerősítette…”_ha ezt írásban tette, akkor az abban foglaltaknak kell eleget tennie!
      Üdvözlettel:
      a T é r k é p z ő, aki építész, vagyis leginkább építészeti tereket alkot, így nincs sok köze a térképekhez!

      • Norbit szerint:

        De lehetne kevésbé lenéző és beképzelt az emberekkel. Nem vicces!
        Nem biztos hogy nem a telefonjuk javít be téképező asszony!

        • a Térképző szerint:

          Én is üdvözlöm Önt!
          Mindannyian megtapasztaltuk már, hogy bár jót akartunk tenni, valakinek mégis a rosszat teszünk…
          Ön szerint elbuktam. Szerintem nem.
          Sikereket!
          Üdvözlettel:
          a T é r k é p z ő, aki építész, így építészeti tereket alkot, nincs sok köze a térképekhez

  23. S.Balázs szerint:

    Kedves Térképző,

    Elnézést a megszólítás tévesztésért, utána olvastam több posztban is. Írásban erősítették meg, hogy alapig lebonthatom és visszaépíthetem. A funkciója lakó lenne, tulajdoni lapon jelenleg gazdasági épület. Azonban felmerül még mindig 2) kérdésem. 1)Ha a tető síkját úgy változtatom meg, hogy egy fekvő galéria beférjen, azért miért minősül fogalmilag bővítésnek ha pl a homlokzat alacsonyabb? Ha ugyanarra az alapterületre építek vissza csak a tető egy részét emelem meg akkor pontosan hogyan tudnám kiszámolni a bírság mértékét? Ha írásba foglalták hogy ez egyszerű bejelentés nélkül végezhető tevékenység akkor milyen %ot kell figyelembe vennem a bírság kiszámításánál? Mert a rendeletben csak a terv és a megvalósult közötti részre büntetnek ha jól értem. Jelen esetben van egy térképmásolaton hivatalosan szereplő épület, tervek nélkül és a valós állapot amihez szabálytalanul hozzáépítettek több mint 20 éve, én a szabálytalant elbontanám és a térképmásolaton szereplő épületet “újítanám” fel csak egy részen megemelve a tető ilyenkor a büntetést felületre vagy térfogatra kell számolnom?
    Előre is köszönöm a válaszát,
    Balázs

    • a Térképző szerint:

      Kedves Balázs!
      Általánosan fogalmazok:
      Ha lakófunkció lesz, és az övezet is engedi, akkor lakóépületet Egyszerű Bejelentéssel létesíthet, ami gyakorlatilag kiviteli terveket jelent!
      Ha Ön nevezi csak lakóháznak, a valóságban gazdasági épület, akkor általában Építési engedéllyel létesíthető, ez szintén terveket is jelent.
      1. kérdéssel nem tudok megbirkózni.
      2. kérdés: építmények térfogata közötti különbséget kell kiszámolnia, ez a bírság alapja, és erre jön még készültségi fok szerinti arány.
      És + büntetés a jogszerűtlenség okán.
      És gyakran felszólítás a szabályossá tételre is megérkezik…
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  24. Lisztes Pál szerint:

    Kedves Térképző!

    Egy szőlőhegyen van egy régi présházam, amely egyik fele ép (természetesen 100%-ig felújítandó), míg a másik fele összeomlott, az építőanyagát széthordták, csak a falak állnak 1 méter magasságig.
    Mivel ez tulajdoni lap szerint is gazdasági épület, egyszerű felújítási bejelentéssel szeretném helyrehozni.

    Sem a méretein, sem a homlokzati nyílásain, sem a magasságán nem változtatnék.

    Azonban az összeomlott részt azt „ház a házban” stílusban szeretném újjáépíteni, integrálni a másik felébe.
    Ez azt jelentené, hogy részben az 55 cm. vastag kőfalakra építve, részben belső fa vagy fémvázra kerülne pl. egy CLT építőlemez, a falváz rétegrendjei pedig mint az előregyártott kész házaké. A régi kőfalak nyersen, restaurálva, stabilizálva megmutatkoznának vakolat nélkül és „mögöttük” jelenne meg a helyreállított „új” épület.

    Számomra a modern és eredeti megjelenésen túl ez az előregyártás és a kivitelezési idő rendkívüli lerövidülése miatt lenne egy alternatíva.

    A gazdasági épületek felújítására nem találok különleges jogszabályokat, az épület tömb maga változatlan maradna, a fő építőanyag a fa, nem készül méretezendő új vb. szerkezet – nem látok okot, hogy megbukhatna a tervem, ha elkészül így s utólag vizsgálnák. Mivel nem engedély köteles, így terv sem készül, amit engedélyezni kellene. Ha pedig mégis előre felvázolom mit akarok, akkor meg lehet keresztbe feküdnek a hivatalban.

    Előre is köszönöm, hogy milyen irányba induljak el!

    Üdvözlettel.
    Pál

    • a Térképző szerint:

      Kedves Pál!
      Először azt kell vizsgálni, a földhivatali nyilvántartásban szerepel-e az építmény? A térképmásolaton a még ép (összeomálás/elbontás előtti) építmény kontúrjai láthatók?
      Ha igen, így van, akkor még egy fontos dolgot kiemelek, Önt idézve: ” a másik fele összeomlott, az építőanyagát széthordták, csak a falak állnak 1 méter magasságig”.
      Ez esetben az összeomlott építményrész „felújítása” erős kifejezés, hisz ezen építményrészen hiányzó teherhordó!!! szerkezeteket: valamiféle falat és födémet/tetőszerkezetet kell megépíteni!
      Célszerű az övezetre vonatkozó előírásokat is megismerni, különösen a beépítési mutatókat megvizsgálni!
      Majd a megvalósíthatóságra vonatkozó helyi rendeleteket is megismerni, mert nagy az esélye annak: Építési engedélyezési tervet kell készíttetni, esetleg Településképi Bejelentést tennie.
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  25. Lisztes Pál szerint:

    Kedves Térképező!

    Köszönöm a szakmai javaslatait!

    Majdnem 100 évre visszamenőleg meg vannak a térképmásolatok, mindegyiken feltüntetve az épület külső méretei, de amikor vásároltam a birtokot, a szerződésbe konkrétan bele lettek írva ezek is – összegezve minden létező helyen szerepel az épület, továbbá vannak légifotóim 60-40-20 évvel korábbról, hogy ott áll tetővel az épület. Sőt a NAV felé is nyilatkozni kellett a vagyonszerzés során az épületről.

    A gondolati logikája szerint nem lehet „megúszni” minimum egy településképi egyeztetést – s ott vagy kérnek tervet vagy sem.. de várhatóan igen.

    Egyébként akár hogy olvasom a vonatkozó törvényt, ahol vagy 33 dolgot felsorolnak, a külterületi mezőgazdasági övezeti gazdasági épület, már maga a gazdasági épület szó sem szerepel a törvény szövegében.

    Üdvözlettel.
    Pál

    • a Térképző szerint:

      Kedves Pál!
      Mindig a helyi rendelet szabályozza, hogy az adott övezetben milyen (építmény)funkció engedélyezett, és az Építési engedéllyel, vagy Településképi bejelentéssel létesíthető!
      Üdvözlettel:
      a T é r k é p z ő, aki építész, így építészeti tereket alkot, nincs sok köze a térképekhez! 😉

  26. Pintèr Csaba szerint:

    Kedves Tèrkèpező.

    Szeretnènk egy meglèvő ingatlanhoz,hozzáèpiteni egy kb.10nm-es szombat meg egy 10nm-es fedett teraszt.Bármi fèle engedèly köteles vagyok ?
    Köszönöm válaszát.

    • a Térképző szerint:

      Kedves Csaba!
      Ha lakóingatlanról van szó, akkor Egyszerű Bejelentéssel (csupán elnevezésében egyszerű!) tudja a bővítést elvégezni.
      Üdvözlettel:
      a T é r k é p z ő, aki építész, így építészeti tereket alkot, nincs sok köze a térképekhez

  27. Anna szerint:

    Tisztelt Térképző!
    Közművesítetlen, belterületi, üres telken szeretnék 15 nm-es, tégla melléképületet, szerszámok, kerékpár, fűnyíró, stb. értékek tárolására. Jól gondolom, hogy meg kell terveztetnem, majd az egyszerű bejelentés szabályai vonatkoznak rá?
    Köszönettel,
    Anna

    • a Térképző szerint:

      Tisztelt Anna!
      Belterületi/Lakóövezeti telekingatlan esetén általában melléképítményt a főépítmény = lakóépület elkészülte után engedélyeznek! A melléképítmény, ha nem emberi tartózkodásra szolgál, akkor vagy Építési engedélyezési eljárással létesíthető, vagy Településképi Bejelentéssel. Mindenek előtt a település helyi rendeleteiben is szükséges kutakodni!
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  28. Dobos Miklós szerint:

    Kedves Térképező!

    Egy 32 nm-es zártkerti nyaralóhoz szeretnék hozzáépíteni két 9 nm-es szobát lapos tetővel. Milyen építési engedély kell hozzá és hol tudom kérvényezni??? Valamint mivel érdemes kezdeni és mire mennyit kell várni???

    Válaszát előre is köszönöm!

    • a Térképző szerint:

      Kedves Miklós!
      Amennyiben az övezeti beépítési mutató megengedi a bővítést, lásd: beépítési százalék, úgy Építési engedélyezési tervkérelmet (komplett tervdokumentációt!) kell benyújtani, az ÉTDR (elektronikus tárhely) felületen.
      ( Az építési engedélyezési tervdokumentáció jellemzően 1:100-as léptékű építész tervekből (alaprajzok, metszetek, homlokzatok), helyszínrajzból, számításokból és szakági munkarészekből áll, mely utóbbiak jellemzően a műleírás fejezeteiben jelennek meg.) Eljárás törvényi hossza: 25 nap.
      Üdvözlettel:
      a T é r k é p z ő, aki építész, így építészeti tereket alkot, nincs sok köze a térképekhez

  29. Szabó Attila szerint:

    Kedves Térképező!

    Egy 36 nm2-es alapterületű, tulajdoni lapon kivetett hétvégi ház, tornácát (8nm2) szeretném beépíteni. A tornácot 2 oldalról fal veszi körül és a tetőszerkezet teljes terjedelemben fedi. A belmagasság 1,9 méter feletti a tornácnál is. Ha jól értelemezem, akkor a tornác is így beleszámít a hasznos alapterületbe. Így ha ezt beépítem, akkor nem növelném a hasznos alapterületet. Tehát fenti példával élve két új falat húzok fel a tető alá, ezekbe nyílászárót rakok. Ehhez kell bármi bejelentést tennem? A hétvégi házra vonatkozik a 312/2012. rendelet és 1a. melléklete?

    köszönettel

    Attila

    • a Térképző szerint:

      Kedves Attila!
      Amennyiben a 36 m2 alapterületen belül áll a 8 m2-es tornác, akkor valóban a beépítettséget nem növeli!
      Elképzelhető, hogy Településképi Bejelentést kell tennie, ezt a helyi szabályokból lehet kimazsolázni.
      Igen, jól értelmezi a 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet
      az építésügyi és építésfelügyeleti hatósági eljárásokról és ellenőrzésekről, valamint az építésügyi hatósági szolgáltatásról-t!
      Üdvözlettel:
      a T é r k é p z ő, aki építész, így építészeti tereket alkot, nincs sok köze a térképekhez

      • Szabó Attila szerint:

        Köszönöm a gyors választ,

        Megnéztem a HÉSZT-t, és arra a területre nem ír elő bejelentést. A tornác a 36nm2 -en belül van és rata van a térképmásolaton. A kérdésem esetleg még annyi hogy a térképmásolaton is látható, hogy hogyan fut a tornác. ha valaki bejelentés nélkül ezt beépítheti, akkor hogyan módosul a térképmásolat hogy tükrözze az új kialakítást a jövőben?

        • a Térképző szerint:

          Kedves Attila!
          Helyi szabályozás említésekor helyi (egyéb) rendeletekre utaltam, nem a HÉSZ-re! , így javaslom, érdeklődjön a helyi Építéshatóságnál, mert a „mű” elkészülte után ú.n. Hatósági Bizonyítványt is Tőlük kell megkérnie, amivel a Földmérő a Földhivatalnál el tud járni majd.
          Üdvözlettel:
          a Térképző

  30. Csizmadia Dániel szerint:

    Kedves Térképező!

    2017-ben épült ház tetőterét szeretném beépülni. Annó tetőtér beépítési lehetőséggel lett építve a ház. Tető magasság adott, ablakok bent vannak, így sem a térfogat sem a külső megjelenés nem változik. A ház jelenlegi alapterülete 96 M2, tetőtér +50 M2. Milyen engedély, terv vagy bejelentés szükséges? Előre is köszönöm!

    • a Térképző szerint:

      Kedves Dániel!
      A lakás hasznos alapterülete változik. Ez lakóépület bővítést jelent, hisz eddig az üres padlásteret nem számolták a hasznos alapterületbe, míg a tetőtér beépítése után az hasznos alapterület növekményeként jelenik meg.
      Lakóépület bővítés esetén Egyszerű Bejelentés mentén kell eljárni. Valszeg tartószerkezeti beavatkozás is lesz, ha az új tetőtérbe való feljutás: a belső lépcső is e fejlesztés hatására készül majd el.
      Üdvözlettel:
      a T é r k é p z ő, aki építész, így építészeti tereket alkot, nincs sok köze a térképekhez

  31. Zsolt szerint:

    Kedves Terkepzo!
    Erdeklodni szeretnek.
    50 m2-es, terkepen is szereplo mellekepulet lapostetojere szeretnek epiteni egy nyeregetot, 4 m gerincmagassaggal es 2 m-es oldalfal magassaggal.
    Tolna megye, belterulet.
    Ugy tudom, csak minositett elitesz keszithet tervet. Nem szeretnek minositett epiteszt alkalmazni.
    Szukseges engedely hozza? Eleg csak a
    Hogy es ki tudja

    • a Térképző szerint:

      Kedves Zsolt!
      Meglévő melléképületen lapostető helyett magastető készül. Ehhez építési engedély szükséges, ami tervdokumentációt jelent, és Építész tudja Önnek elkészíteni.
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  32. Farkas László szerint:

    Kedves Térképző!
    Van egy művelés alól kivett zártkert besorolású telkem,amin jelenleg nincs semmi,a HÉSZ szerint 3%-a beépíthető.Az ingatlan a település külterületi részét képezi mezőgazdasági övezetben. kikötéseket is megad a szabályzat,mint épületek illeszkedési szabályait vagy ennek hiányában,előkert,oldalkert elhagyását
    Erre a területre szeretnék egy gazdasági épületet építeni.Az lenne a kérdésem,hogy erre kell e engedély vagy bejelentés,ha igen akkor ennek mi a menete?Előre is köszönöm a választ!

    • a Térképző szerint:

      Kedves László!
      Gazdasági építmény valószínűleg az Ön településén is építési engedély kérelmével létesíthető, előtte általában a területileg illetékes Főépítésszel Szakmai konzultációt is le kell folytatni… A helyi Építéshatóság tud pontos felvilágosítást adni Önnek a szükséges ügymenetről!
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  33. Hidas Csaba szerint:

    Kedves Térképző!

    Mezőzagdasági területen (MÁ3) lehetséges a 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 1. számú melléklete 8-as pontja szerinti „Nem emberi tartózkodásra szolgáló építményt” elhelyezni engedély nélkül vagy minden esetben szükséges kivonatni területet, ahová az épület kerül? Egy 30 m2-es szerszámosról lenne szó a termeléshez szükséges eszközök, kisgépek tárolására.
    A HÉSZ szerint 1 gazdasági épület építhető engedéllyel de egy kamra/szerszámos az már gazdasági épületnek számít?

    köszönöm

    • a Térképző szerint:

      Kedves Csaba!
      A Település HÉSZ-ében talál pontos infót a beépítési mutatókról. Ha a HÉSZ lehetővé teszi, akkor érvényes : „Nem emberi tartózkodásra szolgáló építmény építése, bővítése, amelynek mérete az építési tevékenység után sem haladja meg a 100 m3 térfogatot és 4,5 m gerincmagasságot, lapostetős épület esetén a 3,5 m homlokzatmagasságot.” De valószínűleg Településképi Bejelentést kell tennie, előtte gyakran a területi Főépítésszel is egyeztetni szükséges, pozitív véleményért. Ez is egy tervdokumentáció!
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  34. Sz. Kornél szerint:

    Tisztelt Térképző!
    Azt szeretném megkérdezni, hogy építési engedély (és egyszerű bejelentés) nélkül építhető „nem emberi tartózkodásra szolgáló építmény” mint pl. egy 4m*7m alapterületű 2,5m magasságú garázs vagy fatároló, hogyan tud felkerülni a térképmásolatra?
    Hogyan változik a folyamat, ha a garázsban szerelőakna is kialakításra kerül?
    Köszönöm.

    • a Térképző szerint:

      Kedves Kornél!
      Elképzelhető hogy az Ön településén is szükséges Településképi Bejelentést tennie! Ennek a Település honlapján/vagy a Település Főépítészénél tud utána járni.
      Kivitelezést követően Hatósági Bizonyítványt kell kérni. Ezzel a Bizonyítvánnyal, a Földmérő helyi méréssel tudja átvezettetni a Földhivatalnál a változást.
      A szerelőakna is létesíthető az építményen belül.
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  35. Simon Tamás szerint:

    Tisztelt térképző!
    Meglévő belterületi (lakóingatlan) családi házam külső teraszának egyik része elkezdett megsüllyedni. A terasz átlag magassága 40-120cm …a telek lejtése miatt. A teraszt egy vasbeton támfallal ( a föld alatt) támasztottuk meg, illetve alá… és hozzá építettünk egy 4,5 x 5,5 méteres teraszt az épület föld szintjével síkba. (monolit födémmel) mely alá egy 2 méter belmagasságú 5x4méteres tároló helységet is ki alakítottunk. A kialakított rész kb 60-70 cm mélyen már a föld felszíne alá esik. Ez a tevékenység építési engedély köteles-e ?
    Számíthatunk- e építési bírságra, ha azon információ birtokában voltunk, hogy nem kell bejelenteni ezt a tevékenységet? Ezt követően meg kell-e terveztetni a hozzáépített részt? Kaphat-e fennmaradási engedélyt?

    Előre is köszönöm, megtisztelő válaszát.

    Tisztelettel: Simon Tamás

    • a Térképző szerint:

      Kedves Tamás!
      Általános esetben, ha a terasz „padlómagassága” a csatlakozó terepszinthez képest 1,0 m-nél magasabban helyezkedik el, akkor a beépítettségbe is beleszámítandó! Itt, a lejtős telek esetén az említett 120 cm „necces”-nek hat…
      A közel 25 m2-nyi alapterülettel bíró terasz elvileg bánthatja a zöldfelületi mutatót is… Ha az új terasz alatti tároló csupán 60/70 cm-re esik a csatlakozó terepszint alá, akkor a terepszint feletti része (belmagasság + födémmel együtt), magasabban fekszik a csatlakozó terepszinttől, mint 1,00 m, így ez a terület szintén a beépítettségbe számítandó. A telekingatlan geometriája alapján azt is vizsgálni érdemes, e pinceszinti növekmény egyáltalán „építési helyen belül” valósult-e meg?! Első olvasatra: építési engedélyköteles tevékenységnek minősíteném. Fennmaradási engedély akkor szerezhető rá, ha az érvényes övezeti előírásoknak megfelel, ha nem, akkor valamiféle alakítással- ha lehetséges!- kell megpróbálni a helyi előírásokhoz megfeleltetni…
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  36. Gombkötő Péter szerint:

    Tisztelt Térképző!
    Van egy 6m x 12m-es ház konytolt nyeregtetővel betonkoszorú nélkül, a falazat salakblokk. Milyen engedély szükséges ha betonkoszorút szeretnék tenni illetve új típusú tetőt ami már csak nyeregtető lenne, illetve ha nem tennék betonkoszorút viszont egy teljesen egyedi kialakitasú manzárd tető tennék fel.
    Válaszát előre is köszönöm.
    Tisztelettel G Péter

    • a Térképző szerint:

      Kedves Péter!
      Lakóház esetében Egyszerű Bejelentés szerint kell eljárni. Ez csupán elnevezésében egyszerű!
      Előtte lehetséges, hogy Településképi egyeztetést is le kell folytatni a Település Főépítészével.
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  37. Csordás Istvánné szerint:

    Tisztelt Térképző!
    2015-ben vásároltunk külterületen, egy nyaraló szőlő megnevezésű 40nm területű ingatlant.Ez 1995-ben épült, melyhez hozzá volt közvetlenül építve egy 12nm fedett tetős tornác, oldalt tégla fallal és 3 alátámasztott faoszloppal, alatta betonszerkezetű pincével.
    Mint utólagosan kiderült, engedély nem volt a 2002-ben épült tornác megépítésére,viszont a térképvázlaton az alapterülete fel volt tűntetve a vásárláskor.
    Mi ezt a már meglévő tornácot szélfogónak fa nyílászárokkal és a faoszlopok között kb 5nm téglafallal beépítettük.
    Ezt az ingatlant 2021-ben értékesítettük.
    Addigra már kivonattuk a müvelési ág alól, zártkert nyaraló megnevezésre.
    Az új tulajdonos szeretne igénybe venni 2024-ben (Csok)kedvezményt,és lakóingatlanra átminősíttetni a nyaralót és fennmaradási engedélyt kérni a tornácra.
    Kéri,hogy nyilatkozzuk le, hogy mi építettük be a tornácot.
    Az előttünk lévő tulajdonos már lenyilatkozta a nyitott tornác megépítését.
    Kérdésem a következő lenne,hogy kellett volna beépítési engedélyt kérni a már meglevő tornácra?Kaphatunk mi ezért bírságot utólag? Vagy az előző tulajdonos aki megépítette 1995-ben?

    Válaszát köszönöm!

    • a Térképző szerint:

      Kedves Gyöngyi!
      A tornác beépítése eredetileg, vagyis anno 1995 körül, Építési engedéllyel létesülhetett volna.
      Utólag, Önök, mint volt Tulajdonosok, Építéshatóság által nem bírságolhatók.
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  38. Evafor szerint:

    Üdvözlöm!
    Balaton melletti Zártkerti ingatlanra szeretnénk egy mosdó, illemhely és tárolóhelységet telepíteni, ami összesen 8 nm. Sajnos elengedhetetlen a munkálatokhoz és az emberi szükségletekhez, eszközök tárolásához. Fém vázra rögzített szendvicspanel szerkezet, lapos tetős épület, amely 6 db betonkockára lenne lerakva. Ezt be kell jelenteni? Vagy kell rá építési engedély? Bármikor elvihető onnét. Ha letesszük milyen büntetésre lehet számítani?
    Köszönöm válaszát!

    • a Térképző szerint:

      Kedves Éva!
      A Település Helyi Építési Szabályzata rendelkezik az adott övezet beépítési mutatóiról.
      Általában Településképi Bejelentéssel létesíthető kerti melléképítmény.
      Azonban ez is Tervdokumentáció benyújtásával jár, majd megvalósítás után Hatósági Bizonyítvánnyal lehet a földhivatali bejegyzést intézni.
      Jogszerűtlen építésnél: bontást és a megépített építmény légköbmétere alapján pénzbeni büntetést alkalmaznak.
      Üdvözlettel:
      a Térképző

      • Eva szerint:

        Kedves Térképező!
        Ha ez a mosdó, tároló egy rendszámos tréleren áll, ( 2m széles,4m hosszú és 2,3 m magas) akkor mire lehet számítani? Ugyanaz vonatkozik rá, mint a lakókocsira?
        Köszönöm válaszát!

        • a Térképző szerint:

          Kedves Éva!
          Ma már rengeteg Település tiltja a mobilházas-megoldást is. Ismét azt javaslom: HÉSZ-t tanulmányozza, illetve a helyi Építéshatóságnál/Főépítésznél érdeklődjön az aktuális lehetőségekről.
          Üdvözlettel:
          a Térképző, aki építész, tereket alkot leginkább, így nincs sok köze a térképekhez

  39. Tibor szerint:

    Adót egy kB 60nm es kis ház még hozzá akarunk épiten úgy 25nmt kele hozzá engedéj vagy be jegyzéz

    • a Térképző szerint:

      Kedves Tibor!
      Ha Lakóépületről van szó: Egyszerű bejelentéssel (csupán elnevezésében egyszerű!) bővíthető az ingatlan.
      Ha nem Lakóépület, akkor Építési engedéllyel!
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  40. Attila szerint:

    Kedves Terkepezo!

    Szeretnek a haz moge egy konnyuszerkezetes garazst epiteni.
    Nem lenne tobb 100 legkobmeter. Az epitmeny egyik oldalfala a haz fala lenne, tehat mint egy eloteto ami 3 oszlopon all.
    A belmagassag mondjuk 1.89m lenne.
    Mukodhet ez engedely es bejelentes nelkul?
    Ugy olvastam, ha a hasznos netto alapterulet nem novekszik, akkor ez kiskapu egy uj modositasnak hala. (Talan a 300m2ig?)
    Jo lenne ha nem kellene terveztetni de a vegen fellerulhetne a terkepre.
    HÉSZ mas kerdes, annak meg utanajarok.

    Koszonom elore is!

    • a Térképző szerint:

      Kedves Attila!
      Ha a meglévő épülethez közvetlenül „hozzá ér” az új építményrész: Építési engedélyköteles tevékenység!
      Üdvözlettel:
      a Térképző, aki építész, így tereket alkot és nincs sok köze a térképekhez! 🙂

    • Eszter szerint:

      Kedves Térképező,
      Érdeklődnék egy külterületen lévő „kert és egyéb épület”megnevezés alatt telekre szeretnék építeni egy gazdasági épületet /nem emberi tartózkodás/.a telek 3% kb 40m2.
      Mely bejelentési mód a helyes?
      ▪️Előzetes egyszerű bejelentés a földhivatal felé és utána építkezés, azt a részt kivonni műv.ág alól…
      ▪️Helyi főépítésznél kérni fennmaradási engedélyt és földmérővel kimérni a helyét..?

      Köszönöm válaszát!

      • a Térképző szerint:

        Kedves Eszter!
        A település Helyi Építési Szabályzatából kell kiolvasni az övezeti paramétereket, valószínűsítem, hogy minimum Településképi Bejelentést kell tennie a Gazdasági építmény létrehozásához, tervekkel, műszaki leírással egy dokumentációt. Rosszabb esetben Építési engedély Kérelmet kell benyújtania.
        Érdemes a helyi Építéshatósággal tisztázni a helyzetet!
        Egyszerű Bejelentés = lakóépületek esetében jöhet szóba, de ez csupán elnevezésében egyszerű!
        Főépítész csak tájékoztatást adhat, illetve Szakmai Konzultáción belül véleményt, a kívánt létesítményről!
        Üdvözlettel:
        a Térképző, aki építész, így tereket alkot és nincs sok köze a térképekhez! 🙂

  41. Béla szerint:

    Kedves Térképző!
    Azt szeretném kérdezni, hogy ha van egy házunk kertvárosias övezetben, és szeretnénk a tetőt teljesen lecserélni, akkor az egyszerű bejelentés köteles-e vagy sem. Geometriailag pontosan ugyanolyan tetőt szeretnénk építeni mint a mostani, viszont a gerendákat is ki szeretnénk cserélni mert nagyon öregek. Fontos még, hogy nem volt és nem is szeretnénk a tetőteret beépíteni, így nem minősülne bővítésnek a művelet. Valahol olvastam de azóta sem találom hogy a tartószerkezet csere jelentésköteles. Mivel pont ugyanazt szeretnénk visszaépíteni, és nem változna a „kubik” így nem tartanám „egyszerű bejelentés” kötelesnek, de egy megerősítés jó lenne 🙂 Köszönöm szépen. Tisztelettel Béla

    • a Térképző szerint:

      Kedves Béla!
      Az lehet, hogy nem tartozik e változás az Egyszerű Bejelentésben foglaltakba, de pl. ha a fesztáv nagyobb mint, 5,40 m, akkor tartószerkezeti terv szükséges a kivitelezéshez. Ha pl. a fedélszék egyes elemei 6,0 m-nél hosszabbak, már Fedélszéktervre van szükség… Javaslom, a helyi Építéshatóságnál is érdeklődjön, elképzelhető egy Településképi Bejelentéssel véghez vihető a beavatkozás.
      Üdvözlettel:
      a Térképző

      • Béla szerint:

        Kedves Térképző!

        Köszönöm a gyors választ, és Boldog Újévet kívánok!

        Tisztelettel Béla

  42. Balázs szerint:

    Kedves Térképző!

    Egy 80 éves 2kerületi ingatlan megvásárlása / felújítása előtt állunk. 100 nm alapterületű ikerházon most konty tető van, ami felújításra szorul. Ha már hozzákell nyúlnunk (önerőből) a tetőhöz, gondoltunk arra, hogy kicsit növelnénk a hasznos teret későbbi beépítés esetén és nyeregtetőre váltanánk ki.

    A területi szabályozás megengedi, az ingatlan alapterület nem, csak a tető térfogata nőne… az egyszerű bejelentés ettől még kötelező gondolom. Azonban mi vonatkozik a benyújtandó gépészeti, villamossági és egyéb tervekre amik nem kerülnének most megvalósításra?
    Csak egy új, nagyobb padlást szeretnénk mint a jelenlegi.

    Tisztelettel,
    Balázs

    • a Térképző szerint:

      Kedves Balázs!
      Ha a helyi szabályok engedik a tetőforma/tetőidom változását, és továbbra is üres padlás marad, akkor is térfogatnövekmény keletkezik, így álláspontom szerint lakóház esetében Egyszerű Bejelentéssel megvalósítható.
      Persze, érdemes a helyi Építéshatósággal is tisztázni ezt, lehetséges, előtte valamiféle településképi megmérettetésen/eljáráson is át kell esnie.
      Ha a lakás hasznos alapterülete, és/vagy a bruttó szintterületi mutató nem teszi lehetővé a tetőtér lakáscélú hasznosítását, úgy az épületgépészet/épületvillamosság mint tervfejezet nem is „jelenik” meg…
      Üdvözlettel:
      a Térképző

      • Balázs szerint:

        Kedves Térképző!

        Köszönöm a gyors választ!

        Megfogalmazódott még pár kérdés a fejemben:

        Tető térfogat növelésnél is szükséges e-naplót vezetni, eltérő szintek alaprajzjaira kitérni, költségvetést vezetni, energetikai számítást csinálni Egyszerű Bejelentés keretében?

        Az Egyszerű Bejelentéshez szükséges dokumentumok csak tető bővítésnél is bruttó 9.900;- Ft/ bruttó m² áron történik?

        Amennyiben a meglévő tető kerülne csak felújításra, de tetőablakokat szeretnénk berakni akkor is szükséges Egyszerű Bejelentés?

        köszönöm,
        Balázs

        • a Térképző szerint:

          Kedves Balázs!
          Jelenleg az elektronikus építési napló vezetése választható eleme a kivitelésnek.
          A tetőidom változtatása nem követeli meg az eltérő szintek alaprajzát, sem energetikai számítást.
          Ajánlatadáshoz pontos paramétereket kell megismernem.
          Tetőfelület síkjában elhelyezett ablakok esetén nem kell Egyszerű Bejelentést tenni.
          Üdvözlettel:
          a Térképző

  43. Szabolcs szerint:

    Tiszteletem szeretnék a meglévő házam udvarára egy lakható faházat épiteni beton alapra (közmüvek rákötésével) az lenne a kérdésem hogy az ingatlanhoz milyen engedélyek kellenek köszönöm

    • a Térképző szerint:

      Kedves Szabolcs!
      1/ Ha az övezeti előírások lehetővé teszik a melléképítmény létesítését, akkor azt Építési Engedélykérelemmel tudja realizálni.
      2/ A lakható faház megfogalmazáshoz: egy telken nem biztos, hogy két lakóépület állhat! Ha igen, akkor új lakóépület Egyszerű Bejelentéssel létesíthető.
      Javaslom: a helyi építéshatóságnál érdeklődjön az aktuális helyi előírásokról!
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  44. Laci szerint:

    Tisztelt Térképző!

    Mi abban az esetben a teendő ha a szülői házam a 80-as évek elején épült és a térképmásolaton ez szerepel, viszont a hozzá épített melléképület a 80-as évek végén de ez már nem lett feltűntetve a térképmásolaton, viszont szeretnénk hogy szerepeljen rajta.

    Üdvözlettel:
    Laci

    • a Térképző szerint:

      Kedves Laci!
      Hatósági Bizonyítványt kell kérnie a több mint 10 éve megépített bővítményre. Ha ez megszerzésre kerül, Földmérőt kell felkérnie, aki a helyszínen felméri a valós épületkontúrt, és az Ön nevében eljár majd az illetékes Földhivatalnál.
      Üdvözlettel:
      a Térképző

  45. József szerint:

    Tisztelt Térképező!

    Kérdésem az lenne, hogy külterületen, honvédelmi védő erdő sávban lévő földhivatali bejegyzés szerint kivett lakóház, udvar elnevezésű 50 nm alapterületű lapos tetős ingatlan nyeregtetőssé alakítható-e tetőtér beépíthető-e, bejelentés vagy engedély köteles-e.

    Köszönettel: József

    • a Térképző szerint:

      Kedves József!
      Lakóépület bővítése Egyszerű Bejelentéssel történhet.
      Üdvözlettel:
      a Térképző, aki tereket képez, így nincs sok köze a térképhez!

  46. Dániel szerint:

    Kedves Térképező!

    Segítségét szeretném kérni. Budakalászon külterületen van 994 m2-es telkem. Gazdasági épületet szeretnék rajta elhelyezni. A HÉSZ szerint a beépíthetőséghez a minimális telekméret 1000 m2. Nincsen valamilyen tűréshatár ilyen esetben? Lehet rá utólagosan fennmaradási engedélyt kérni ha felépítem az épületet? Ezen kívül minden szabályosan történne.
    Köszönettel,
    Dániel

    • a Térképző szerint:

      Kedves Dániel!
      „Minden szabályosan történne”- idézem Önt! Szabályosan azt jelenti: építési engedélyezési tervkérelem benyújtása a kezdő lépés egy beépíthető ingatlan esetén, gazdasági építmény létesítéséhez.
      E pillanatban az ingatlan nem beépíthető az Ön által megadott adatok alapján. Ennek ellenére, javaslom, keresse meg a helyi Építéshatóságot is!
      Üdvözlettel:
      a Térképző, aki tereket ‘képez’, így nincs sok köze a térképhez!

  47. Zsolt szerint:

    Tisztelt Térképező !
    1995-ben építési engedély bírtokában lett építve a telkemen garázs, nem építési oldalba, a szomszéddal egyeztetve 1 métert elhagyva a telekhatártól, ami nem az engedélyben meghatározott volt, ezért a használatba vételi engedélyt nem kértem meg rá. Hogyan lehetne ezt legalizálni. Nem haladja meg a nettó 100 m3 térfogatot és 4,5 m gerincmagasságot. Tulajdonképpen csak a távoldág nem szabályszerű, a szomszéd lakóépületétől kb 10 méter, gazdasági épületétől kb 3 méter a távolság, ha ez számít valamit.
    Válaszát előre is köszönöm.

    • a Térképző szerint:

      Kedves Zsolt!
      Esetleg érdemes lehet megpróbálni a Hatósági bizonyítvány megszerzését, mert 10 évnél régebben létesült…
      Ugyanakkor Ön is jelzi, építéskor Ön eltért az érvényes engedélytől… így ez az építmény építési helyen kívül, szabálytalanul létesült.
      Attól, hogy „nem haladja meg a nettó 100 m3 térfogatot és 4,5 m gerincmagasságot” elhelyezése nem megfelelő!
      Üdvözlettel:
      a Térképző, aki tereket ‘képez’, így nincs sok köze a térképhez!

      • Zsolt szerint:

        Tisztelt Térképző !( most már helyesen )
        Köszönöm a válaszát, a Hatósági bizonyítvány tulajdonképpen Fennmaradási engedély, vagy ahhoz kell? Üdvözlettel: Zsolt

        • a Térképző szerint:

          Kedves Zsolt!
          A Hatósági Bizonyítvány azt igazolhatja, hogy a melléképítmény az ingatlanon áll, jelen esetben építési helyen kívül…
          Fennmaradási engedélyt akkor kap(hat)na, ha szabályossá tehető az építmény.
          Üdvözlettel:
          a Térképző

  48. Kérdező szerint:

    Jó napot kívánok!
    Azzal a kérdéssel fordulnék Önhöz, hogy Békés – megyében, faluban – ahol mezőgazdaság folyik nagyrészt, van egy falu széli kiskert, ott lehet e egy kerti wc-t telepíteni?

    Második kérdés, van ott egy kis bungallo, csak áram van bent. Körülbelül 2m x 4m- es és 2m magas plusz a tető, 1 m. A tető pala, az oldala valamis fém-fa nem túl szigetelt helyiség, ahol viszont laktak. Van bent ágy, kisasztal kiskályha – jancsikályha. Lehetne e ezt bővíteni egyszerű bejelentés nélkül?
    Az egyszerű bejelentés annyit jelent, hogy bemegy az ember a városházára és szól, hogy kibővíti 1-1 vagy 1,5 méterrel? Illetve ez pénzbe van e?
    Köszönettel és tisztelettel!

    • a Térképző szerint:

      Kedves Kérdező!
      1. Kerti árnyékszék létesítése elvileg nem engedélyköteles, de a helyi Építéshatóságon is érdeklődjön, hogy az érintett övezetben is így van-e?!
      2. Az övezetben akkor létesülhet huzamos emberi tartózkodásra szolgáló épület: pl. lakás, üdülő/nyaraló, ha a Helyi Építési Szabályzat engedi. Lakás esetén Egyszerű Bejelentésről beszélünk, üdülő/nyaraló esetén Építési Engedélyezésről.
      Az Egyszerű Bejelentéshez és az Építési Engedély Kérelemhez is tervezők/mérnökök által készített tervdokumentáció szükséges. (A tervezők tervezési díjért dolgoznak.)
      Üdvözlettel:
      a Térképző

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .