Elrepülünk?

Itt, a Blogomon, nem olvashatod szerelmi horoszkópod, nem adok öltözködésedhez aktuális divattippet, és ma sem küldök ingyenes rúzsmintát! Inkább a Ház, a Lakás, az Otthon témakörébe invitállak…, tarts velem!

Légtérarány

Ha bármilyen formában építkezel, sokk-hatásként érhet Téged is, mikor hallod/olvasod megújult az OTÉK. Legutóbb több mint egy hónapja, 2021. július 16-án…

Bizony, sokszor hozzányúlnak. Elvesznek belőle, vagy hozzáadnak.

A lényeg mindkét esetben, hogy nekem meg kell ismernem a változásokat. Szándékosan nem a tanulás kifejezést használom, mert mire megtanulnám, könnyen elképzelhető, megváltozik az érintett előírás.

Tehát, elolvasom a friss Magyar Közlönyt az építést érintő változásokról, azután próbálom fejben és szem előtt tartani a változást, és munkáimnál – ellenőrző listám szerint-, a tervezett megoldásokat kielemzem, érint-e az érvényes új szabály, vagy sem… Nekem sem jön mindig át ‘elsőre’ a szabály értelmezése/alkalmazása, így megértem az Építtetőt, aki rémülten szegez nekem telefonon 1000 kérdést…egyetlen problémájával kapcsolatban. Nevesítem ezt a telefonos problémát: légtérarány!

Légtérarány. Milyen szép kifejezés, a repülés, a szabadság is eszembe jut! Egy településépítészeti előadás is feldereng…

Az OTÉK bevezette az utcai légtérarány fogalmát. Amit

  • nagyvárosias lakóterületen,
  • kisvárosias lakóterületen,
  • településközponti vegyes területen

csakis zárt sorú beépítés! esetén kell alkalmazni. Azaz, az épületmagasság meghatározása során a település/településrész sajátosságainak megfelelő utcai légtérarányt kell biztosítani.

Tehát, nem mindenkit kell riogatni, és inkább olyan településképi korlátnak tekinthetjük, amit a helyi HÉSZ, ugyan más eszközökkel, de már amúgy is határozottan körülírt, azaz leszabályzott!

Nézzük csak az utcai légtérarány fogalmát: “a megengedett legnagyobb párkánymagasság és előkert nélküli beépítés esetén a kapcsolódó közterület átlagos szélességének, előkertes beépítés esetén a kapcsolódó előkerti építési határvonalak közötti távolság aránya.”

Lehetséges, így nem is érted! Figyelj: lerajzoltam! 🙂

Utcák és terek a közlekedés terei, sétáid során a települési struktúrát is érzékeled, pl. szűk sikátorokból a kisebb-nagyobb terekre érkezel. Az utca lineáris terét a vonalvezetése és a légtéraránya határozza meg. Az adott utca tere, keresztmetszete más és más érzetet adnak a sétálónak, ami egyfajta „közlekedési csatorna”. Légtere akkor értelmezhető térként, ha a légtérarány kisebb mint 1:3. Egyébként az 1:1 és 1:2,5 közötti arányú tereket már térszerűen érzékeled, de az ennél nagyobb légtér arányú utca térfalai már nem alkotnak valódi teret, mert inkább az utca határait jelölik ki.

Tekerd vissza a miniábrákat, érted, ugye?! 😉

Az esetben lehet megfelelő az utcai légtérarány, ha a HÉSZ-ben (helyi építési szabályzat) meghatározott megengedett arány-érték teljesül.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .